Ädelostpaj




Mmm! Paj med sallad är kalasgott! Denna ädelostpaj är LCHF rätt igenom med ett undantag: Den innehåller 1 dl havrekli (41 g kolhydrater/100 g.) Det tycker jag att det är värt. (Och bättre än mjöl i alla fall.) Havrekli är hälsosamt på så sätt att det innehåller mycket löslig kostfibrer av typen betaglukan, som kan bidra till att sänka kolesterolnivårer i blodet. Havrekli har också fördelen att ha en riktigt fin smak, inte minst i kombination med sojamjöl!



Ädelostpaj:

Pajskal:

  • 2 dl sojamjöl
  • 1 dl havrekli
  • 100 g smör

Sätt ugnen på 200 grader. Mät upp sojamjöl och ahvrekli och lägg i smöret. Arbeta snabbt ihop degen och kläm ut den i en pajform. Picka skalet med en gaffel och förgrädda i 10 min. Sänk ugnen till 175 grader. (Förberedelse inför gräddningen.)

Fyllning:

  • 140 g ädelost
  • 1 dl crème fraîche
  • 250 g keso naturell
  • 3 äggulor
  • 3 äggvitor
  • peppar och lite salt
Kör ädelost, crème fraîche, keso och äggulor i en matberedare. Vispa vitorna till hårt skum och vänd försiktigt ned dem i smeten. Smaksätt med peppar och lite salt. Häll blandningen i pajskalet. Grädda i ugn vid 175 grader i ca. 30 min eller tills fyllningen känns fast. Servera pajen med en sallad.

Recept på pajskal från boken: LCHF på mitt sätt av Ulrika Davidsson
Recept på fyllning: Min mamma Gunilla




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0