Kräftpaj




Både förr och som LCHF:are står sig matpaj som en favorit (bland andra) hos mig. I afton har jag snickrat ihop en välsmakande LCHF-paj som serveras med en kall dillsås. En försmak av sensommaren med dess kräftskivor. Åh, nu längtar jag efter kräftskiva (men sommaren får gärna gå långsamt)!

Detta pajskal tycker jag tyvärr blev sådär. / Recept nedan) Blir en lite gummiaktig konsistens i maträtter av fiberhusk, tycker jag. Inte är särskilt angenämt. Gillar inte heller smaken av fiberhusk. Här om veckan gjorde jag en räkpaj med ett pajdeg på bl.a. havrekli och sojamjöl som blev supergott! Men också mer kolhydrater pga. havrekli... Om man inte har lust att bekymra sig över kolhydraterna kan man ju alltid göra en paj utan pajskal.






Kräftpaj

Pajdeg:
  • 50 g smör
  • 1 dl kruskakli
  • 1/2 dl fiberhusk
  • 1/2 tsk salt
  • 1 ägg
  • 1 msk vatten
Sätt ugnen på 200 grader. Blanda ihop alla ingridienser till pajdegen och tryck ut i en pajform. Ställ i frysen i 15 min. Förgrädda pajen i 10 min.

Fyllning:
  • 3 ägg
  • 250 g keso
  • 1/2 burk créme fraiche chili och paprika
  • 170 g kräftskjärtar i lake
  • 2 1/2 dl riven Västerbottenost
Vispa upp äggen och blanda med keso, de avrunna kräftskjärtarna och den rivna osten. Häll blandningen i pajskalet. Grädda pajen i ca 25 min tills den har stelnat.

Kall dillsås:
  • 2 dl turkisk yoghurt (10% fett)
  • 2 msk dill
  • en klick majonäs
  • örtsalt efter behag
Recept på pajskal från boken: LCHF på mitt sätt av Ulrika Davidsson
Recept på fyllning och kall sås: Eget

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0