Kryddigt bröd




Åh, det här kryddiga brödet blev vansinningt gott! Bli Som en blandning mellan knäckebröd och kex tycker jag. Var urgott att ha mycket Bregott med havssalt och Herrgårdsost på! Men nästa gång kommer jag minska mängden pumpakärnor till fördel för mer linfrön eller kanske byta ut pumpafröna mot solrosfrön. Till brödet drack jag Earl Grey te och åt också lite naturell keso med lite bär (Garants Supermix). Vilken mysig och god kvällsmat! Kan ju absolut ätas som frukostbröd också.






Kryddigt bröd:

1 ugnsplåt

  • 2 ägg
  • 2 krm salt
  • 1 tsk bakpulver
  • 1 msk psylliumfrön
  • 4 msk sesamfrön
  • 1 dl pumpakärnor
  • 1/2 sl hela linfrön
  • 1/2 tsk kanel
  • 1/2 tsk malen kardemumma
  • 1/2 tsk malen ingefära1 msk kallpressad rapsolja (jag tog matolja, gick jättebra)
Sätt ugnen på 200 grader. Vispa äggen och saltet med elvisp. Vänd ner bakpulver, frön och kryddor i äggsmeten. Det ska bli en lös smet, så låt inte fröna fylla ut för mycket. Har du använt små ägg kan du behöva använda en mindre mängd frön. Tillsätt oljan. Häll smeten på ett bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen i ca. 20 min.

Recept från: boken LCHF-husmanskost av Anna Hallén

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0