"Pizza" Anna med pizzasallad




Inte så mycket pizza över denna rätt (såsom namnet antyder), men väl gratäng. En VÄLDIGT god sådan. Och pizzasalladen till var verkligen pricker över i:et! Är godare än det ser ut. Luktade så gott att jag bara ville käka, inte fokusera på fotandet ;)




Pizza Anna

4 portioner

  • 1-2 vitlöksklyftor
  • 1 paket bacon
  • 4 kycklingfiléer
  • 10 soltorkade tomater
  • 250 g mozarella (Wernersssons köper jag gärna!)
  • 2 msk smör
  • 1/2 tsk salt
  • 2 krm chilipulver
  • 1/2 dl jordnötter (jag uteslöt det)
  • 80 g ruccola (är säkert jättegott, men jag glömde ta fram den i hungerns hetta..)
Sätt ugnen på 250 grader. Skala vitlöken. Skär bacon, kyckling och soltorkade tomater i strimlor. Skiva mozzarellan tunt. Knaperstek bacon och tillsätt kycklingen. Stek i ca. 3 minuter. Tillsätt de soltorkade tomaterna och pressa i vitlök. Salta och krydda med chilipulver. Lägg bacon, kyckling och tomater i en smord ugnsform och toppa med mozarellan. Gratinera i ugnen i ca. 10 minuter. Toppa med jordnötter och ruccola och servera med pizzasallad.


wernerssonost.se



Pizzasallad

4 portioner

  • 1 litet vitkålshuvud
  • 2 msk kallpressad olivolja
  • 1 1/2 msk vitvinsvinäger
  • 1/2 tsk salt
  • 2 krm grovmalen svartpeppar
Strimla vitkålen. Det görs enklast med en osthyvel. Om du vill ha en mjuk och saftig  pizzasallad så knåda vitkålen med händerna innan du blandar ihop pizzasalladen. (Gjorde jag och det gav ett mycket bra resultat!) Lägg kålen i en skål och tillsätt  övriga ingridiender. Låt gärna stå ett dygn innan servering.

Recept från boken: LCHF-husmanskost av Anna Hallén

Kommentarer
Postat av: Anonym

Vill bara lämna ett avtryck och tacka för en bra blogg! Mycket lättare att övertala sambon att fett är gott om det finns aptitliga bilder att locka med :-)

2011-08-29 @ 20:21:11
Postat av: Malin I Form

Så himla gott det såg ut :)

2012-01-10 @ 23:23:07
URL: http://www.maliniform.com
Postat av: Malin - Q r i s t a a l l ♥

Åh mums mums vad gott det såg ut! Trots att jag åt för en stund sen blev jag sugen. Det måste jag också testa någon dag, lchf:are som man är! :D

2012-02-25 @ 22:25:54
URL: http://qristaall.blogg.se/
Postat av: Lollo

Jag brukar också göra liknande "pizzageggor" i ugn ibland, det är fruktansvärt tillfredsställande =)

2012-03-06 @ 13:40:20
URL: http://kfmnpah.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0