Italiensk köttfärslimpa




Gjorde en italiensk köttfärslimpa till lunch idag. Den blev god, men den ser lite tråkig ut, då det vätskade sig mycket från kött och tomater. Problemet hade ju dock lätt kunnat åtgärdats genom att lägga upp alltsammans på ett fat när man ska servera den.



Italiensk köttfärslimpa:

  • 1 vitlöksklyfta (2 tog jag)
  • 500 g nötfärs
  • 1 ägg
  • 1 dl grädde
  • 1 msk torkad oregano och/eller basilika
  • 1/2 tsk salt
  • 1 krm svartpeppar
  • 125 g mozzarella (jag tog mer, närmare 200 g)
  • 1 msk grön pesto
  • skivade svarta oliver
  • pinjenötter
  • coctailtomater
  • 1 rödlök (glömde jag)
  • olivolja
  • rucolasallad
Sätt ugnen på 175 grader. Skala och hacka vitlöken fint och blanda med färs, ägg, grädde, örter, salt och peppar. Skär mozzarellan i tärningar och blanda med pesto. Smörj en ugnsfast form med olja och lägg på färsblandningen. Gör ett snitt i färsen och lägg i mozzarellan. Täck över med färs coh forma till en limpa. Dela oliver och tryck ner i limpan. Strö på pinjenötter. Dela tomaterna och skiva rödlöken. Lägg detta runt köttfärslimpan och häll över lite olja. Sätt in i ugnen i ca. 25 minuter. Servera köttfärslimpan med rucolasallad.

Recept från boken:  LCHF på mitt sätt av Ulrika Davidsson

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0