Tacogömma




Tacos strax före jag for på semester till Nice (resan har varit toppen!) och tacos direkt när jag kommer hem... Ja, vad ska man säga, tacos är gott!

I Nice (1 vecka) har jag "fuskat" med kosten och det märks både på vikten och midjemåttet, vilket inte var förvånande. Dock tror jag att det är en hel del vätska som samlats. Jag tycker att det hittils har varit lätt att ställa om till LCHF sedan jag kom hem, har (ännu) inte saknat kolhydraterna i vare sig kropp eller knopp.

Denna tacogömma, som vi åt till middag igår, ligger något högt på kolhydrater pga. tacokryddan. Att de nödvändigtis ska behöva stoppa i socker i den... Det viktiga är att man är medveten om det och därför inte äter det alltför ofta tänker jag.


Bild från meterobloggen.se (Jag glömde ta kort på maten igår.)


Tacogömma:

4 personer (väl tilltaget)

  • 1 burk crème fraîche
  • 200 g Philladelphiaost
  • 2 ägg
  • Blanda/vispa ihop. Häll i botten på en stor ugnsform.

  • 500 g nötfräs
  • 1 gul lök
  • smör att steka i
  • 1 paket krossade tomater
  • 2 påsar tacokryddmix (jag gillar hetta och brukar ta 1 påse vanlig och 1 påse "hot")
  • Ev. lite salt & peppar
Bryn lök och köttfärs. Tillsätt krossade tomater och kryddmix samt salt & peppar vid behov. Låt puttra en stund. Häll sedan detta över ost/äggsmeten.

  • 1 grön paprika
  • 1 gul paprika
  • riven ost
Hacka paprikan och strö den över köttfärsen. Strö slutligen över den rivna osten. Gratinera i 225 grader i ca. 15 (tills gratängen fått fin färg). Servera med en grönsallad.

Recept från: Min svägerska Anna

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0